• Home
  • IKC IKC
    • Wat is een kindcentrum?
    • Kindcentrumgids
    • Missie
    • Kernwaarden
    • Visie op leren
    • Partners
  • Onze school Onze school
    • De school
    • Kernwaarden
    • Team
    • Schooltijden en vakanties
    • Werkwijze
    • Sfeer en Veiligheid
    • Ondersteuning voor uw kind
    • Verzuim en leerplicht
    • Aanmelden
  • Kion Kion
    • Kinderdagverblijf
    • Peuterspeelzaal
    • BSO en VSO
    • Praktische informatie
    • Pedagogisch beleid
    • Tarieven
    • Aanmelden
  • Bindkracht10 Bindkracht10
    • Activiteitenplein
    • Kosten
    • (Spel)regels en voorwaarden
    • Werkwijze en pedagogische visie
    • Jongerenwerk
    • Contact
  • Samenwerking met ouders Samenwerking met ouders
    • Ouderbetrokkenheid
    • MR
    • OR
    • Social Schools
    • Aquapas
  • Contact Contact
    • Informatie aanvragen
    • Open dagen
    • Klachten, schade en gedragscode
School
KION
Bindkracht10
Overige kernpartners

Werkwijze

De groepsverdeling

De groepen van basisschool de Aquamarijn zijn verdeeld over drie bouwen: de onderbouw, middenbouw en bovenbouw. Wij hebben een voorkeur voor homogene groepen. Met deze enkelvoudige groepen kunnen wij ons onderwijs effectiever neerzetten.

Onderbouw:
Groep 1,
Groep 1-2,
Groep 2

Middenbouw:
Groep 3A,
Groep 3B
Groep 4,
Groep 5.

Bovenbouw:
Groep 6,
Groep 7,
Groep 8.

Speel- en leerpleinen

Op de basisschool wordt er gewerkt met leerpleinen. Iedere bouw heeft een eigen leerplein. Een leerplein is een (speel)leeromgeving die leerlingen uitnodigt en uitdaagt om te ontdekken, te spelen en te leren. Op elk plein zijn er verschillende hoeken waar kinderen uitdagende materialen vinden en waar zij specifieke activiteiten doen. Leerlingen en medewerkers van verschillende groepen werken samen. Dat er meerdere medewerkers op het plein aanwezig zijn, heeft grote voordelen: zij nemen samen meer waar dan alleen, vullen elkaar aan, leren van elkaar en maken gebruik van elkaars kwaliteiten. Dat komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede.

Thematisch werken

Van baby’s tot kleuters werken wij op Kindcentrum Aquamarijn met dezelfde thema’s. Een aantal weken staat er een thema centraal dat aansluit bij de leefwereld van kinderen en aansluit op het aanvankelijk leesproces. We gebruiken hiervoor verschillende bronnen om het bovenstaande te realiseren. In het hele Kindcentrum Aquamarijn - opvang en onderwijs- staat altijd een thema centraal

dat betrekking heeft op de natuur, wereldoriëntatie, techniek, gezondheid of burgerschap.

Opbrengstgericht werken (OGW)

Op de basisschool werken wij opbrengstgericht. Hierbij werken wij bewust, cyclisch en systematisch met als doel de grootst mogelijke opbrengst te genereren; we willen alles uit de leerling halen. Die opbrengsten hebben betrekking op leerprestaties, de sociaal-emotionele resultaten, de tevredenheid van ouders en leerlingen en het vervolgonderwijs. Om ons onderwijs zo doelgericht en effectief mogelijk vorm te geven, werken wij onder andere met blokplannen.

Didactiek

Op de Aquamarijn worden de lessen gegeven volgens het EDI-model. De leerkracht speelt hierbij een sleutelrol; de leerkracht doet er toe. De instructies hebben een vaste structuur, waarbij er aandacht is voor alle leerlingen. De instructie wordt gedifferentieerd aangeboden op drie niveaus. Het voor-koor-door principe en het denken-delen-uitwisselen speelt een belangrijke rol tijdens de instructies. Wij maken graag gebruik van de coöperatieve werkvormen.

Portfolio

Op Kindcentrum Aquamarijn werken we met portfolio’s. Het portfolio geeft leerlingen, ouders en medewerkers inzicht in de ontwikkeling die de leerling doormaakt. Het is bovendien een mooi instrument om leerlingen te laten reflecteren op hun eigen ontwikkeling: Wat heb ik geleerd? Wat wil ik nu gaan leren? Waar ben ik trots op?

Voor jonge leerlingen bestaat het portfolio uit een meer beschrijvend gedeelte. In de groepen 2 -3 - 4 mogen leerlingen een werkje kiezen waar ze trots op zijn en daar wat over vertellen. Het portfolio laat zien welk werk de leerlingen hebben uitgekozen. Na groep 4 mag de map mee naar huis.

In de groepen 5 t/m 8 gebruiken we de map van topondernemers. Er zitten werkstukken in waar leerlingen trots op zijn.

De leerling is eigenaar van zijn eigen portfolio. Er is ook steeds meer ruimte voor eigen inbreng van de leerling. Ouders mogen het portfolio van hun kind altijd inzien.


Snel naar

Kindcentrumgids

Sfeer en veiligheid

Aanmelden

Verlof en verzuim

Contact

Biezendwarsstraat 33,
Nijmegen

024-3791361
directie.aquamarijn@conexus.nu
Schoolleider: Nathalie Mulders

Nathalie Mulders

Links

Privacyreglement
Reglement cameratoezicht
Privacyverklaring

Kindcentrum Aquamarijn valt onder het bevoegd gezag van Stichting Conexus

  • Cookie settings

Powered by Social Schools